Mandag fik Østjyllands Politi to anmeldelser fra ældre kvinder, der begge var blevet ringet op af mænd, som påstod, at de var fra politiet.
En 77-årig kvinde fra Lystrup blev mandag omkring kl. 13.30 ringet op af en person, som præsenterede sig som værende fra Helsingør Politi. På kvindens display kunne hun også se et telefonnummer, som passede med Helsingør Politis hovednummer.
Manden i røret fortalte kvinden, at der var en person, som forsøgte at oprette et lån i hendes navn på 30.000 kr. Den falske politimand bad derefter kvinden om at overføre pengene til en sikkerhedskonto ved politiet. Undervejs beroligede han hende desuden med, at samtalen ville blive optaget.
Kvinden flyttede derefter penge fra flere konti over på den konto, hun var blevet bedt om. Kort efter blev hun dog ringet op af sin bank, der fik kvindes konti spærret og vejledte kvinden til at anmelde bedrageriet til politiet.
Fra ”Holstebro Politi”
Senere mandag eftermiddag anmeldte en 70-årig kvinde fra Mårslet et lignende forsøg på svindel.
Den 70-årige kvinde var lørdag aften blevet ringet op af en mand, som fortalte, at han var fra politiet i Holstebro. Også denne gang svarede nummeret, manden ringede fra, til et rigtigt nummer til politiet i Holstebro.
Manden i røret fortalte denne gang, at kvindes konto var blevet hacket, og at hun derfor skulle sende ham sine kontooplysninger. Dette kunne kvinden dog ikke, da hun var dårligt seende. Hun bad derfor manden i telefonen om at ringe til sin søn i stedet.
Sønnen modtog aldrig et opkald, og det navn, manden havde opgivet, svarede ikke til nogen politiansatte. Hun fik derfor aldrig opgivet et kontonummer, og der blev ikke hævet penge på kvindes konti.
Gode råd fra politiet
Østjyllands Politi ser desværre i tiden flere sager, hvor særligt ældre kvinder bliver snydt til at overføre penge eller udlevere deres kort og koder. Politiet opfordrer derfor til, at man er ekstra opmærksom, hvis man bliver ringet op af nogen, der oplyser, at de ringer fra banken, politiet eller andre myndigheder. Politiet vil ikke ringe og bede om dine kontooplysninger, eller om at du overfører penge, og svindlerne kan med teknologi få det til at se ud som om, de ringer fra et andet nummer, end de i virkeligheden gør.
Er man i tvivl om, hvorvidt personen i røret er den, de siger, så lav et kontrolopkald ved at bede vedkommende om at oplyse sit navn og evt. den afdeling, han er ansat i. Læg på og ring så selv op til hovednummeret og spørg efter vedkommende – på denne måde kan man få afklaret, om vedkommende vitterligt er den, de siger. Derudover advarer politiet imod, at man udleverer sine kreditkort eller andre personlige oplysninger til nogen i telefonen.
Svindlerne går ofte målrettet efter ældre personer, hvorfor politiet også opfordrer børn eller børnebørn til at tage en snak med deres ældre familiemedlemmer og advare dem om denne fremgangsmåde samt vejlede i, hvordan man kan undgå at blive snydt.